بردسکن- مدیر امور آب و فاضلاب روستایی بردسکن کیفیت آب شرب را جزء اولویت دارترین مسائل مد نظر آب و فاضلاب روستایی عنوان کرد.

کیفیت آب شرب جزء اولویت های اصلی آب و فاضلاب روستایی است

مهندس محمد صادقی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین گفت: صیانت از سلامت مردم به عنوان خط قرمزها شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته است  و با توجه به رشد جمعیت و افزایش تقاضاها برای خرید اشتراک وافزایش میانگین مصرف سرانه  مشکل تأمین آب شرب روستاها علاوه بر موضوع کمیت بعد کیفیتی نیز به خود گرفته است . 

وی افزود : در حال حاضر علی رغم بارش های مناسب در  بهمن  ماه سال جاری متاسفانه  به د لیل  ۱۷ سال خشکسالی متوالی و محدودیت های آب شرب شیرین و وضعیت تنش آبی در شهرستان وحرکت آبهای شور به سمت شیرین در منابع زیر زمینی ، عدم توازن میان تولید و مصرف ، عدم امکان برخورداری آب شرب از منابع آبهای سطحی و متکی بودن به منابع آب زیرزمینی و برداشت های بی رویه چاههای کشاورزی و استفاده از آب شرب بهداشتی در مصارف غیر مسکونی ( دام ،   آبیاری اشجار ،ساخت و ساز و ... ) و رشد جمعیت و افزایش تقاضاهای انشعاب با  محدودیتهایی در زمینه آب شرب روستاهای شهرستان مواجه ایم.

صادقی افزود : قدمت و فرسودگی بخشی  ازشبکه ها ومخازن ذخیره و تاسیسات آبرسانی وکاهش کیفی وکمی منابع آب شیرین واز مدار خارج شدن برخی از چاههای آب شرب از دیگر محدودیتهای آب شرب  روستاهای شهرستان می باشد .

وی  در ادامه توجه جدی تر به افزایش راندمان آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش های نوین آبیاری با توجه به مصرف ۹۲ درصدی آبهای استحصالی در این بخش  وافزایش سقف اعتبارات مربوطه و تغییر الگوی کشت و اجرایی نمودن آن ، مهار آبهای سطحی از طریق اجرای طرحهای آبخیزداری در مناطق کوهپایه، توجه جدی به تخصیص اعتبارات ویژه آب شرب روستایی در لایحه بودجه کشور و برنامه ریزی جدی برای بالا بردن سهم منابع آب سطحی در تأمین آب شرب را از توصیه های خود در بخش آب  ( شرب ، صنعت ، کشاورزی ) برشمرد .

صادقی ترویج فرهنگ مصرف صحیح آب چه در بخش شرب وچه در سایر بخش ها  را یک وظیفه ملی و همگانی اعلام کرد و گفت جز با یک عزم  جدی ، ملی و همگانی نخواهیم توانست در مدیریت مصرف  وخروج از وضعیت موجود موفق عمل نمائیم .

وی از کلیه مشترکان نیز درخواست کرد تا با رعایت صرفه جویی و الگوی مصرف و بهینه مصرف کردن آب ، زمینه عبور از بحران و تنش های کم آبی در شهرستان را فراهم و این نعمت و موهبت الهی را برای آیندگان نیز پاس بدارند.

 مدیر آبفار بردسکن افزود : خوشبختانه در بودجه ۹۵ اعتبارات خوب وقابل توجهی  از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شد که امیدواریم با تخصیص  اعتبارات  ویژه در سنوات آتی  از محل منابع ملی واجرای پروژه های ضروری بتوانیم بخشی از مشکلات موجود اب شرب روستاها را مرتفع کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.